Transformacja cyfrowa w sektorze bankowym

Jakie są główne szanse i zagrożenia związane z transformacją cyfrową? Dlaczego instytucje finansowe przechodzą cyfrową transformację i jak wpływa ona na poszczególne obszary, czyli Finanse, HR czy Business Change? Zapraszamy do lektury artykułu, gdzie członkowie zarządu NatWest w Polsce dzielą się swoimi przemyśleniami na temat transformacji cyfrowej.

Transformacja cyfrowa w sektorze bankowym to przede wszystkim integracja technologii cyfrowych i innowacyjnych strategii w obszarze usług finansowych. Transformacja cyfrowa nie jest już wyborem. W wielu przypadkach jest to krok niezbędny dla instytucji w sektorze bankowym, aby utrzymać przewagę konkurencyjną, poprawić efektywność operacyjną, poprawić jakość obsługi klienta i dostosować się do zmieniającego się krajobrazu usług finansowych.
 

Agnieszka Żak, Dyrektor ds. Change & Business Management, podkreśla, że transformacja cyfrowa wpływa na wiele aspektów naszego życia, a za kluczowe czynniki uważa eksperymentowanie i innowacyjne sposoby pracy.

„Transformacja cyfrowa jest wielowymiarowa, obejmuje różnorodne aspekty zmian technologicznych, społecznych i gospodarczych, które wpływają na różne dziedziny życia. Dlatego też kultura organizacyjna wspierająca eksperymentowanie oraz innowacyjny sposób myślenia jest niezbędna w procesie transformacji cyfrowej oraz adaptacji do dynamicznie zmieniającego się środowiska biznesowego”. 

Karol Bukała, Dyrektor ds. Zasobów Ludzkich, podkreśla możliwości wynikające z przyjęcia nowych technologii i korzyści, jakie mogą one wnieść do naszego życia osobistego i zawodowego.

„Transformacja cyfrowa oznacza dla mnie wiele rzeczy, począwszy od automatyzacji i upraszczania, poprzez lepsze wykorzystanie analizy danych i sztucznej inteligencji, a skończywszy na różnych rozwiązaniach cyfrowych, takich jak chmura czy obliczenia kwantowe w przyszłości. 

U podstaw tego wszystkiego leży oczywiście technologia, która zmienia ‘obecne’ w zupełnie nowe sposoby myślenia i pracy, mając pozytywny wpływ na sposób w jaki organizujemy procesy, poprawiając przy tym znacznie wydajność i produktywność. Inną kwestią, o której warto wspomnieć, jest coś, co moglibyśmy nazwać "doświadczeniem użytkownika"; wierzę, że wszyscy lubimy, gdy rzeczy, które nas dotykają, są wykonywane bezproblemowo i płynnie, a nasza interakcja jest pozytywnie ograniczona, ale nadal wszystko, czego chcemy, jest dla nas robione. 

Jestem ciekawy, co przyniesie przyszłość i jak te technologie wpłyną na nas jako ludzi, ale jestem spokojny, bo do tej pory widzę, jak pozytywnie zmieniło się moje życie zarówno prywatnie, jak i zawodowo, jak się uprościło, pozwalając mi skupić się na wszystkich ważnych aspektach”.

Piotr Malinowski, Dyrektor ds. Finansowych, podkreśla fakt, że transformacja cyfrowa nie polega tylko na wdrażaniu nowych narzędzi i nowoczesnej infrastrukturze IT, ale także napędza zmiany w szerszej organizacji, w tym zmiany w obszarze kultury organizacyjnej i sposobu pracy.

„Transformacja cyfrowa finansów to zmiana sposobu działania tego obszaru poprzez wykorzystanie nowych technologii i danych. To także zmiana kultury organizacyjnej, mentalności pracowników i sposobu pracy. 

Transformacja cyfrowa to ewolucja, nie rewolucja. Każda firma, w tym bank, to ludzie pracujący dla niej od lat; to technologie, w które wcześniej zainwestowano i systemy, które umożliwiają realizację codziennych zadań. To także produkty i usługi oferowane klientom, istniejące procesy, wiedza i doświadczenie. Wszystkie te czynniki powinny zostać wzięte pod uwagę przy planowaniu transformacji cyfrowej. Szczególnym wyzwaniem w obszarze finansów pozostaje integracja systemów transakcyjnych, czyli tych, w których rejestrowane są transakcje i zlecenia dokonywane przez klientów oraz systemów raportowych, które dostarczają informacji na cele sprawozdawcze (sprawozdawczość finansowa) czy cele analityczne (Business Intelligence, informacja zarządcza). Istnienie wielu systemów, które czasem zostały przygotowane tylko po to, by wesprzeć jeden określony proces, rodzi potrzebę uzgadniania danych. Skutecznie przeprowadzona transformacja cyfrowa pozwoliłaby na zdefiniowanie jednego źródła danych, które byłoby podstawą wszystkich aktywności w dziale Finansów, zaczynając od raportowania na potrzeby inwestorów zewnętrznych, a kończąc na analizach biznesowych przygotowanych na potrzeby klienta wewnętrznego. Efektywne pozyskiwanie, zarządzanie oraz wykorzystanie danych finansowych to klucz w walce o większą efektywność, niższe koszty oraz zadowolenie klientów. 

Transformacja cyfrowa nie dotyczy tylko stosowania nowych narzędzi technologicznych, czy zbudowania nowoczesnej infrastruktury. To także zmiana organizacyjna, zmiana kulturowa. Poszczególne obszary firmy - w tym finanse - powinny zacząć pracować w zupełnie nowy sposób. Transformacja cyfrowa powinna umożliwić zbudowanie mostów wewnątrz organizacji, przykładowo między pracownikami z pierwszej linii, bezpośrednio współpracujących z klientem, a pracownikami finansów, analizującymi dane finansowe stojące za poszczególnymi produktami, czy usługami. Demokratyzacja danych oznacza udostępnienie ich wielu odbiorcom, ale poprzez zaawansowane narzędzia raportowe i wizualizacyjne, a nie jako arkusz kalkulacyjny przygotowany na potrzeby jednego procesu. Eliminacja duplikujących się raportów, rezygnacja z arkuszy kalkulacyjnych przygotowanych na potrzeby jednego elementu procesu lub jednego odbiorcy na rzecz standardowych raportów dostępnych w aplikacjach powinno pozwolić na oszczędność czasu i przeznaczenie go na inne ważne aktywności, takie jak analiza, obserwacja i kontrola danych. 

Transformacja cyfrowa wprowadza nowe sposoby funkcjonowania organizacji i pozwala spojrzeć na istniejące problemy w nowy sposób. Oczekiwania klientów związane z dostępem do cyfrowych produktów i usług rosną w szybkim tempie. Rodzi to nowe wyzwania związane z zarządzaniem ryzykiem i kontrolą jakości danych, tak ważnych zwłaszcza w sektorze bankowym. Ujednolicenie źródła danych finansowych, redukcja ilości systemów, aplikacji i niestandardowych raportów powinny przełożyć się na mniejsze ryzyko operacyjne i mniejsze ryzyko błędu. Zaawansowane narzędzia raportowe pozwalają na przykład uzgadniać dwa źródła danych finansowych co dzień, aktywność, która wcześniej miała miejsce tylko podczas zamknięcia miesiąca, i na bieżąco monitorować rozbieżności między danymi”.

Dariusz Żak, Dyrektor ds. Ryzyka, zwraca uwagę na wpływ transformacji cyfrowej na obszar zarządzania ryzkiem oraz znaczenie zwinności podczas cyfrowej zmiany. 

„Transformacja cyfrowa ma istotny wpływ na zarządzanie ryzykiem w Shared Services. Ponieważ dostarczane przez nas procesy i usługi częściej opierają się na modelu Straight Through Processing, uczeniu maszynowym lub technologii AI, struktura manualnych kontroli wraz z założeniami ich testowania, na których zbudowano zarządzanie ryzykiem organizacji, mogą nie być ani skuteczne, ani odpowiednie. Może to prowadzić do ryzyka wynikającego z niewłaściwego środowiska testowego. Dlatego ta ewolucja obejmuje integrację zaawansowanych technologii, analizy danych i automatyzacji mających na celu zwiększenie możliwości identyfikacji i analizy ryzyka.
Podczas transformacji cyfrowej, kluczowe ryzyka w Shared Services obejmują brak zrozumienia procesów biznesowych i świadczenia usług, opór przed zmianami, niemożność spełnienia oczekiwań klientów, naruszenia danych i niedotrzymanie umów gwarantujących poziom oraz warunki świadczonych usług (ang. Service Level Agreement). Jednak usprawniając procesy i wykorzystując analizę danych w czasie rzeczywistym, organizacje mogą nie tylko skuteczniej identyfikować ryzyko, ale też szybciej i sprawniej łagodzić potencjalne zdarzenia.
Dlatego często podkreśla się znaczenie zwinności w zarządzaniu ryzykiem, szczególnie podczas transformacji cyfrowej. Zwinność lub eksperymentowanie pozwalają firmom szybko dostosować się do zmieniających się warunków rynkowych i wymagań klientów, zmniejszając ekspozycję na ryzyko i zwiększając pewność co do wyników. W rezultacie uważam, że dzięki transformacji cyfrowej zarządzanie ryzykiem staje się bardziej dostępne i elastyczne, przez co pozwala na bardziej proaktywne podejście do ograniczania ryzyka w Shared Services.”

Podsumowanie

W ciągu ostatnich kilku lat jesteśmy świadkami ogromnego postępu technologicznego. Nowe technologie takie jak blockchain, sztuczna inteligencja, przetwarzanie w chmurze stały się codziennością. Tradycyjne instytucje bankowe muszą się dostosować, aby móc funkcjonować w szybko zmieniającym się środowisku biznesowym. Transformacja cyfrowa może przynieść wiele korzyści, takich jak sprawny proces decyzyjny i spersonalizowane usługi bankowe. Jednak wraz ze wzrostem liczby transakcji cyfrowych cyberbezpieczeństwo pozostaje jednym z największych wyzwań dla instytucji finansowych.

 

Autor: Małgorzata Kordek
Grafika: Canva
 

Colab with Unis: Karolina Janisiewicz

26 lutego ruszyła kolejna odsłona edukacyjnej współpracy Natwest z Uniwersytetem Łazarski. Nowa grupa Studentek i Studentów pod wodzą Specjalistów z Natwest rozpoczęła naukę w ramach dwóch przedmiotów, podczas gdy ich koledzy finalizują pracę nad kolejnymi materiałami, które już w nadchodzącym roku akademickim zasilą programową ofertę Uniwersytetu.

Więcej

Zagrożenie jakim jest handel dzikimi zwierzętami

Tygrysy, białe nosorożce, lamparty, słonie afrykańskie czy orangutany - prawda, że te zwierzęta są majestatyczne i urocze? Wielu z nas je podziwia i stara się uchwycić ich piękno np. na zdjęciach, gdyż część z wymienionych gatunków jest zagrożonych wyginięciem. Niestety, nie wszyscy mają tak czyste intencje. Handel dzikimi zwierzętami, a także fauną i florą staje się coraz lepszym sposobem na nielegalne pozyskiwanie pieniędzy.

Więcej

Brytyjski sektor charytatywny a AML

Sektor charytatywny nazywany jest często „trzecim sektorem” lub ,,sektorem wolontariatu, non-profit, społecznościowym czy też obywatelskim’’. Celem tego sektora jest generowanie bogactwa społecznego, a nie materialnego. Przeanalizujmy sektor brytyjski w kontekście przeciwdziałania praniu pieniędzy.

Więcej

Zwalczanie niewolnictwa we współczesnym świecie

Ponad 50 milionów cierpiących osób i 150 miliardowe zyski. Czy świat radzi sobie ze współczesnym niewolnictwem? Jakie kroki podjąć, aby poprawić rzeczywistość? Sprawdź jaką rolę sektor finansowy ma do odegrania w wykrywaniu współczesnego niewolnictwa.

Więcej

Fight FinCrime Forum 2023 już w listopadzie!

Walka z przestępczością finansową ma fundamentalne znaczenie dla integralności systemów finansowych, zapobiegania praniu pieniędzy, oszustwom i korupcji oraz tworzenia przestrzeni do rozwoju uczciwej i transparentnej gospodarki światowej. Wzmacnia zaufanie do instytucji finansowych i przyczynia się do stabilności światowego ekosystemu finansowego.

Więcej

Moc błyskawicznego mentoringu w FinCrime

„Najbliżsi ludzie określają mój poziom sukcesu lub porażki. Im lepsi oni, tym lepszy ja. A jeśli chcę wejść na najwyższy poziom, mogę to zrobić tylko z pomocą innych ludzi. Musimy wznieść się wyżej”. – Johna C. Maxwella

Odkryj dynamiczny świat flash mentoringu w dziedzinie przeciwdziałania prania pieniedzy AML. Poznaj jak szybki i ukierunkowany mentoring zmienia branżę FinCrime.

Więcej